Den gjennomsnittlige nordmannen besøker legen 2-3 ganger i året. Inkludert reising, venting og selve legebesøket tar det hele rundt 2 timer.
Caverion har opplevd hvordan tilgjengelig helsehjelp for medarbeidere bidrar til at arbeidstiden kan brukes til nettopp arbeid. Og Neda Maria Kaizumi, Head of HSEQ & Sustainability i Caverion forteller at Krys legetjenester er et tilbud medarbeiderne setter stor pris på.
Hva er den viktigste gevinsten for konsernet ved bruk av Kry? – En gjenganger i tilbakemeldingene vi får fra våre medarbeidere, er at de har spart tid. Det er flott for den enkelte, som får en mer produktiv hverdag, men også for bedriften, som får brukt tiden på kjernevirksomhet. Dette er også noe jeg synliggjør for ledelsen ved flere anledninger.
Kaizumi forteller at hun ved flere anledninger har hørt medarbeidere fortelle at spart tid og at høy kvalitet på hjelpen har vært nøkkelen for å få unnagjort litt jobb tross sykdom.
En medarbeider fortalte at hun hadde sykt barn og behov for å snakke med en lege. Hun bestilte time hos Kry, fikk hjelpen hun behøvde fra sin egen stue og jobbet 5 timer den dagen. Hun fortalte at om hun hadde gått til fastlegen i dette tilfelle, ville nok arbeidsdagen gått med til reising og venting.
Da pandemien kom til Norge i mars 2020 førte det til at flere legekontorer var mindre tilgjengelige enn vanlig.
– I denne perioden var det svært mange hos oss som benyttet seg av Krys tjenester, sier Kaizumi.
At de kunne få legehjelp uten å bekymre seg for å verken smitte andre eller selv bli smittet, føltes som et trygt alternativ for mange som kanskje vanligvis går til fastlegen.
Gode tilbakemeldinger
Tilbakemeldinger fra våre kunder, har også vært at et slikt helsetilbud ofte flagges som en gode allerede i rekrutteringsprosessen.
Å ha et verktøy som gjør at både medarbeidere og arbeidsplassen sparer tid og den enkelte slipper den mentale belastningen ved å vente på en legetime, øker attraktiviteten til arbeidsgiveren.